Metsoleirit

MiniMetso-leirit

MiniMetso-leirit on tarkoitettu 6–12-vuotiaille. Leireille ovat tervetulleita kaikki riista- ja metsästysasioista kiinnostuneet lapset.

MiniMetso-leirit ovat lasten yhden päivän mittaisia metsästysaiheisia tapahtumia, jotka ovat tarkoitettu noin 6–12 -vuotiaille riista- ja metsästysasioista kiinnostuneille. Päivän aikana voidaan esimerkiksi ampua jousella tai ilmakiväärillä, tutustua metsästyskoiriin, ensiaputaitoihin tai riistanruokintaan sekä tehdä vaikkapa nuotio tai linnunpönttö. Tärkeintä on päästä tekemään omin käsin ja pitää hauskaa yhdessä erähenkisten askareiden parissa.

Metso-leirit

Metso-leirit ovat 10-16 -vuotiaille metsästyksestä kiinnostuneille nuorille suunnattuja leirejä. Leireillä opetellaan eränkäyntiin, riistanhoitoon, metsästykseen ja ampumiseen liittyviä asioita.

Metso-leirit ovat 10−16-vuotiaille metsästyksestä kiinnostuneille nuorille suunnattuja leirejä. Leirin kesto on yleensä 3–5 päivää. Leireillä opetellaan eränkäyntiin, riistanhoitoon, metsästykseen ja ammuntaan liittyviä asioita. Ohjelma sisältää usein myös ampuratapäivän ja mahdollisuuden tutustua metsästyskoiriin. Metso-leirille voivat osallistua kaikki riippumatta siitä, onko aikaisempaa metsästyskokemusta. Leirit tarjovatkin hyvän mahdollisuuden tutustua metsästykseen ja ensiaskeleet eräpolulle.

Metso-leirillä voi usein suorittaa myös metsästäjätutkinnon. Tutkintoon voi valmistautua lukemalla Metsästäjäopasta ja harjoittelemalla Suomen Riistakeskuksen Riista-infossa.

Metsästys Metso

Metsästys Metso-jahdit ovat usein jo metsästystutkinnon suorittaneille, noin 15− 29-vuotiaille nuorille. Metsästys Metso -jahdeissa nuoret pääsevät tutustumaan erilaisiin metsästysmuotoihin, metsästyskoiriin käytännössä ja soveltamaan Metso-leireillä oppimiaan taitoja. Jahdit mahdollistavat metsälle pääsyn myös niille, joilla ei ole metsästysmahdollisuutta omasta takaa ja tarjoavat mahdollisuuden metsästää oman ikäisten seurassa sekä löytää mahdollisesti uusia jahtikavereita. Siellä voi päästä esimerkiksi hiipimään lintuhaukkuun, peurapassiin ja luolapyyntiin.