Koulutus

Metsästäjäliitto tarjoaa koulutusta niin metsästyksessä ja riistanhoidossa kuin seuran pyörittämisessä.

Metsästäjäliitto rakentaa Suomen riistakeskuksen rahoituksella valtakunnallista metsästysampumakoulutusjärjestelmää eli Metsästysammunnan ABC –koulutusta. Se on vapaaehtoinen alkeisampumakoulutus, joka on tarkoitettu erityisesti kaikille metsästäjätutkinnon juuri suorittaneille. Koulutus koostuu kahdessa kolmen tunnin jaksossa suoritettavasta turvallisen aseenkäsittelyn ja riistalaukauksen perusteista sekä kiväärillä että haulikolla. Koulutuksessa ammutaan pienoiskiväärillä ja haulikolla.

Metsästysseuroille on myös tarjolla riistanlihan käsittelyn hygieniakoulutusta eli Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutusta. Jos hirviporukasta löytyy koulutuksen käynyt henkilö, niin hän saa tarkastaa ruhon ja sisäelimet jo pyyntipaikalla, jos liha aiotaan viedä leimattavaksi. Koulutuksessa tarjolla myös ajankohtaista, huipputason tietoa esimerkiksi riistaeläinten sairauksista, kuten afrikkalaisesta sikarutosta.

Metsästäjien terveys- ja hygieniakoulutus on erityisen hyödyllinen seuroille, jotka myyvät riistanlihaa, mutta myös perusmetsästäjä saa siitä tarpeellista tietoa.